روش جدید Revita DMR یک پیشرفت مهم در دیابت لقب گرفت

1 جولای 2021- انواع کلاسهای دارویی برای کمک به کنترل دیابت در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، اما تلاش برای یافتن روش های جایگزین برای درمان این بیماری به داروها متوقف نمی شود. به گفته دکتر Carlos Lopez-Talavera، دیابت نوع 2 تنها یک بیماری ساده ی مربوط به قند خون نیست، بلکه یک پاتولوژی چند عضوی است که منجر به نارسایی پیشرونده ی سلولهای بتا در پانکراس می شود، که اساساً ناشی از مقاومت به انسولین است. ما به شدت به گزینه های درمانی جدید که جایگزین درمانهای دارویی شوند، نیاز داریم.

دکتر لوپز-تالاورا ، مدیر ارشد پزشکی یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ماساچوست به نامFractyl Health  ، اخیراً اعلام کرده است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به روش جدید این شرکت به نام" duodenal mucosal resurfacing" لقب پیشرفت مهم [1] در درمان دیابت را که متکی به استفاده از دارو نیست، اعطا کرده است.FDA ، "برنامه یBreakthrough Device " را برای دستیابی بیماران و پزشکان به درمان های جدید با سرعت بخشیدن به توسعه و ارزیابی تجهیزاتی که دارای پتانسیل بهبود تشخیص و درمان موثرتر بیماری های جدی هستند، راه اندازی کرده است.

روش Revita DMR

موفقیت درمانی جدید این شرکت، " Revita DMR" نام دارد. DMR مخفف duodenal mucosal resurfacing که در این روش تلاش می شود سطح جدیدی از مخاط دوازدهه ایجاد گردد، روش مبتنی بر تحقیقاتFractyl ، به دلیل نقشی که روده در بیماری های متابولیکی بازی می کند (بیماری هایی که توانایی بدن برای پردازش مواد مغذی موجود در غذا را مختل می کنند) ابداع شد. ایجاد سطح جدیدی از مخاط دوازدهه ، که قبلاً روی 300 بیمار آزمایش شده است، یک درمان آندوسکوپی سرپایی است که از گرما برای ایجاد سطح پوششی جدید در بخش فوقانی روده استفاده می کند.

محققان Fractyl معتقدند کهRevita DMR ، توانایی کاهش مقاومت به انسولین، بهبود کنترل قند خون، کاهش وزن و کاهش چربی کبدی را دارد. در توضیحات این شرکت آمده است که این روش درمانی، به طور مستقیم به نقص هورمونی روده می پردازد که منجر به مقاومت به انسولین شده و چگونگی جذب و پردازش قند توسط بدن را دچار اختلال کرده است. به گفته ی فراکتیل، برخی از بیماران پس از انجام این درمان از تزریق انسولین بی نیاز شده اند. این شرکت همچنین در حال بررسی استفاده احتمالی ازRevita DMR در سایر اختلالات متابولیکی علاوه بر دیابت، مانند استئاتوهپاتیت غیرالکلی(NASH) و سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) ، است.

در سال 2015 ، فراکتیل اعلام کرد که نتایج یک مطالعه کوچک (39 بیمار) در یک سایت در برزیل نشان می دهد که سیستم DMR تغییرات مفیدی را در سطح قند خون ایجاد می کند که مشابه مواردی است که پس از جراحی کاهش وزن، مشاهده می شود. به منظور بررسی بیشتر پتانسیلRevita DMR ، فراکتیل اکنون از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین هستند برای شرکت در یک کارآزمایی بسیار بزرگتر ثبت نام می کند، هم اکنون این شرکت در حال ثبت نام  از 300 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در 35 سایت در سراسر جهان است. نتایج حاصل از این آزمایش، اگر امیدوار کننده باشد، برای تأیید به FDA ارسال می شود. شرایط لازم برای شرکت در این تحقیق بزرگ، سن بین 21 تا 70 سال، تشخیص قطعی ابتلا به دیابت نوع 2 و درمان با انسولین طولانی الاثر است. این کارآزمایی در سه مرحله انجام خواهد شد. ابتدا یک دوره غربالگری تا سه ماه برای تعیین مناسب بودن بیمار برای شرکت در این مطالعه انجام می شود. به دنبال آن انجام روش درمانی در طی یک ویزیت یک روزه در یکی از مراکزی که این مطالعه در آن انجام خواهد شد. سرانجام، یک دوره پیگیری است که با شش ویزیت در مرکز مطالعه یا خانه ی بیمار همراه با پنج تماس تلفنی، انجام خواهد شد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/02/revita-dmr-new-diabetes-procedure-gets-breakthrough-designation/